Kaminiitto: Lainauksia



KAMINIITTO

 

BA  
TANGO  
USKO  
  

Kaminiitto / lainoja

Kotisivu ja sen ylläpito
Olen lainannut ylimääräisen tilan toistaiseksi tältä sivustolta.

Erasmus Rotterdamilainen  

Vox audita perit, littera scripta manet. Pulina katoaa painettu sana pysyy.
HEITTOJA / LAINAUKSIA SIELTÄ TÄÄLTÄ

Haavikolta: Viaporin pommitus oli tapahtuma, se teki Suomesta tunnetun.
.. oli kulunut 700 vuotta (1857) kristinuskon eli Ruotsin vallan tuomisesta Suomeen.
Hän oli nuori, mutta sehän korjaantuu aikanaan.
Fennomaanit laskuttivat, ulosmittasivat ja pakkoperivät kaikki ne saatavat, jotka he katsoivat tämän maan olevan heille velkaa heidän palveluistaan.

*A. Kivi, hän oli Bellmanin laulut elänyt. ("Ranskan tauti" = syfilis)
Tämä oli uusi pieni maa, se tarvitsi suurmiehiä, tehtiin suurmiehiä, mutta maasta ei tullut sitä mitä kuviteltiin.
*Puhakka, olkoon se kirosana!

** Stoalaisuus: Stoalaisuus on sietämisen ja kristinusko toivon evankeliumia
*Keisari Domitianus karkotti v. 94 Roomasta kaikki filosofit, myrkynsekoittajat (apteekkarit) ja matemaatikot (mm. filosofi Epitektos, stoalainen).

*Epitektos:
Asiat ja tapahtumat itsessään eivät tee meihin mitään vaikutusta, vaan ainoastaan se kuvittelu, mikä meillä on asioista ja tapahtumista.
"Älä pelkää sairautta, kuolemaa äläkä köyhyyttä, mutta pelkää niiden pelkoa."
Viisaudelle on tunnusomaista ymmärtävä alistuvaisuus pahaan nähden.

*M. Aurelius:
"Sikäli kuin olen keisari, isänmaani on Rooma, sikäli kuin olen ihminen, isänmaani on koko maailma."
"Ei auta yhtään sinä tuska, kuinka ponnisteletkin, en minä koskaan eläessäni myönnä, että olet paha."
Vääryys ei ole siinä, että joku loukkaa meitä, vaan omassa mielikuvituksessamme, että meitä on loukattu.
Hyveitä: velvollisuus, kieltäytyminen mielenrauhaa häiritsevistä iloista ja suruista sekä lempeys ihmisiä kohtaan.
Mitä hyödyttää juoksennella milloin sinne milloin tänne huvituksia etsimään tai yrittää pyrkiä maalaiselämän rauhaan, merelle tai vuoristoon. Vetäydy sen sijaan omaan itseesi! Siellä sinulla on rauhallisin pakopaikka, minkä ihminen voi löytää, jos hän nimittäin syventyy sellaisiin ajatuksiin, jotka palauttavat sopusoinnun hänen olemukseensa.
Viisauden alku on sanoa onnelle jäähyväiset ja se on varmin tie löytää oikea onni. Ei ole ihanampaa iloa kuin se joka jälleen palaa.

*Seneca: "Myöntyvää kohtalo ohjaa, hangoittelevaa se vetää". (Duvunt volentem fata, nolentem trahunt)
**

*Pompeiuksesta on sanottu: Hänessä oli suuria avuja, mutta rehellisyys sanoissa ei kuulunut niihin.

* Erasmus Rotterdamilaisen tuotantoa
Clarórum vivórum epístolae (valistuneitten miesten kirjeitä)
Epístolae vivórum obsurorum (hämärämiesten kirjeitä)
Enchirídion mílitis cristiáni: Kristuksen soturin käsikirja
Rouva Stultitia (Rva hulluus, tyhmyys; hulluuden jumalatar)
De líbero arbítrio (Vapaasta tahdosta)
De servo arbítrio (Orjallisesta tahdosta)

**
Minusta on parempi, että päivälliseni miellyttävät enemmän pitovieraita kuin kokkeja.
Mutta mitä minä olen, sitä sinä et voi olla. Mitä sinä olet, sitä voi olla kuka tahnasa.
Hän on lakeihin perehtynyt ja monenlaisten togatehtävien hioma.
Mitä siveä tyttö tekee? Ei hän anna eikä kuitenkaan sano ei.
Libyan leijonat karjuvat sonneille, eivät ne perhosia ahdistele.
Viinin ja ruusujen jälkeen. Se jonka Venus ylpeänä vastaanottaa, on Priamoksen mentula.
Ei minun kannata tyhjää potkaista vain jotta sinua miellyttäsin.
Ympärilläsi vallitsee suuri tyhjyys, sinua rehellistä, kunniallista, kelpo miestä me pelkäämme .. ellet lahjoita makrilleille kirottuja runojasi, syöt kohta yksin kotona.
Palkkiopyynnön perustelu (palkankorotusesitys): Jos en ole sinua miellyttänyt, se lohduttaisi. Jos olen, tulkoon siitä palkkioni. .. minkä kohtalo kieltää..
Peili = kauneuden neuvonantaja

Rooma, jolle ei vertaista löydy eikä toiseksikaan tulevaa.
Partureista: Se joka vielä ei tahdo laskeutua Styksin varjoihin (Stygiae umbria) paetkoon parturi Antiokusta... kaikista eläimistä on eniten järkeä pukilla, se elää partaisena, jottei sen tarvitse kärsiä A:a.
Tasavallan ajan Roomassa miehet kotiin tullessaan suutelivat vaimojaan saadakseen selville oliko vaimo käynyt salaa viiniastialla.
Miehen makutottumukset muuttuvat ajan, kokemuksen ja rahatilanteen myötä. (vrt. 2 assin venus!) Rooma oli markkinapaikka, josta sai mitä halusi ja sillä hinnalla, jonka halusi maksaa.
Hirpinus oli menestynyt kilpahevonen Roomassa.

Runot antavat monella tavalla puhuttelevan kuvan ajan viihteen hengestä ja ruumiista, varsinkin ruumiista.
Fame jumalatar = Maine ja Huhu
Apicus: herkkusuun uran huippu - myrkkymalja [Recetas de la Roma Imperial: CLÍO ; Regala una nueva edición del manual de cocina más célebre de la Antigüedad: De Re Coquinaria, atribuido tradicionalmente al romano Marco Gavio Apicio, el gran gourmet de Roma. Apicuksen kiettokirja, yli 400 reseptiä. Löytynee myös sähköinen versio näiltä sivuilta? ]
mainadit = bakkantit = humalaiset naiset

*Roomalaisia käsityksiä seksistä ym. ( Martialis: Venus, viini ja vapaus; epigrammeja):
Hiusten voitelu ja ruususeppele, jottei tullut krapulaa.
Venuksen aidot ilot = Veneris gaudia vera
Pitovieraiden ei tarvinnut pelätä myrkkymaljaa, ellei ollut tehnyt testamenttia isännän hyväksi.
Vaimojen myrkyttäminen rikastumisen toivossa ei ollut sopivaa.
"P. lupaat illalla viinapäissäsi, aamulla perut. - P. juo aamulla!"
kosmein =koristaa (kr.); kosmos = maailmanjärjestys, koristelu
En ole jumalinen ennustaja, mutta tiedän mitä teet.
H:n perse oli hänen viittaansa kuluneempi.
Keskisormi = digitus media = digitus infamis (hävytön) = digitus impudicus
Pitää noudattaa kohtuutta ja lakata teeskentelemättä hyveellistä, jos sitä kerran ei ollut.
Fellatiolla ei yksikään kuuluisa mies ole pröystäillyt.
Täällä asuu onni = Hic habitat felicitas (onni, (mentula=kulli)) (ovikirjoituksia)
Maritius sine famina = aviomies ilman naista (runkkari)
Servit Veneri = palvella Venusta = harjoittaa seksiä
Kätesi palvelee ystävättärenäsi Venusta = Vasen käsi jalkavaimona = runkata
Rooma olisi jäänyt perustamatta Romuluksen ja Remuksen myötä, jos Mars olisi tyytynyt käsiinsä.
Vasta 1700-luvulla runkkaus tulkittiin sairaudeksi
Laaja-alainen seksuaalisuus kuului ihmisen (miehen) olemukseen, ei sitä pitänyt rajoittaa yhteen ainoaan alueeseen.
Carnarius sum, pinguiarius non sum. Lihan lempijä olen, en läskin.
saga = ennustajaeukko
Vapaaehtoisen pakollisia käytössääntöjä
Rikkaat söivät, joivat, naivat, asuivat upeasti ja määräsivät yhteisistä asioista. (onko muuttunut ??)
Orjalle (Duunarin ohje:) Et ymmärrä isännän vaivoja, etkä orjana olemisen etuja.
Ei köyhyyttä ole se, ettei mitään omista.
Cinna haluaa näyttää köyhältä. Ja köyhä hän on.
Cum nulla ratione = ei mitään järkeä
Nykyään saavat varallisuutta vain rikkaat.
Cunni siligínei = vehnäsvitut = room. karjalanpiirakat
uransa keväässä kukoistava ilotyttö
Jos peiliä uskot ja minua, sinun on pelättävä nauramista .. sinulla on aikaa vain tragiikan muusalle.
Et sinä vanha ole, sinä olet kuollut.
misogynia = naisvihaaja
Aviouskollisuus ei ollut kovin muodissa.
thalamus = aviovuode
osculum = pieni suudelma (perhepiirissä, sosiaalipusu)
basium = suudelma (liittyen seksiin)
Kaikki on yksin sinun, paitsi vaimosi on kansan yhteinen.
Nöyriä ja hyveellisiä vaimoja, joita tapasi enintään hautamuistokirjoituksissa.
Avioerokaava: Uxor, vade foras. Vaimo ulos talostani.
Monipuolinen miesnäkökulma
Käännä pyhä korvasi runoilleni, keisari!
Atropos (yksi kohtalotar / mora, parcae), hänellä oli sakset, joilla leikkasi ihmiset määrämittaan.
Aiot elää huomenna? Viisas se, joka eli jo eilen.

***
Porvarillisen maailman ajaton edustaja, joka ei tavoittele uutta eikä uskaliasta, ei ennenkuulumatonta eikä rajoja rikkovaa.

Hyvä olotila: ei pelkää kuolemaa eikä toivo sitä
Joka mittaa kuormansa, pystyy sen kantamaan.

Kauneinkaan uni ei kestä heräämistä
-----------
Georges Schehade on sanonut: "Totuudella on monet kasvot. Valheella vain yhdet."
"Necessitas ante rationem est." "Välttämättömyys menee suunnitelmien edelle."
"Frigori laecasin dico". "Haistatan pakkaselle paskat." Näin tuumii Petroniuksen "Satyricon"- romaanissa eräs Trimalkion pitovieras kertoessaan, kuinka lämmittävästi viini vaikuttaa häneen.

Kauneinkaan uni ei kestä heräämistä


Filosofiaa

      Niccolò Macchiavelli (s. 1469 k. 1527; 57 v)      lainauksia Russellilta
     Renessanssi
Kuinka paljon murhaa ja anarkia olemme valmiit sietämään renessanssin aikaansaannoksiin verrattavien suurten aikaansaannoksien vuoksi? Menneisyydessä varsin paljon, omana aikanamme huomattavasti vähemmän. Renessanssiajan kirkko loukkasi kaikkia, mutta vain Alppien pohjoispuolella se loukkasi ihmisiä siinä määrin, että syntyi reformaatio.

Nykyaika pyrkii antiikin tapaan vallan määräämään sosiaaliseen järjestykseen, joka edustaa enemmän vallassaolijoiden tahtoa kuin tavallisen ihmisen toiveita.

Paavien käyttämät keinot riistivät paaviudelta henkisen arvovallan. Italialaiset suhtautuivat vakavasti kulttuuriin, mutta ei moraaliin ja uskontoon; kirkonmiestenkin mielestä hyvä latinan taito peitti paljon syntejä.

Sacco di Roma 1527, Kaarle V:n joukot ryöstivät Rooman. Ranskalaisten tuloon saakka (1494) sotia käytiin lakkaamatta, mutta ne olivat melkein verettömiä: sotilaat olivat palkkasotureita ja pitivät huolen ammatillisten vaarojen supistamisesta minimiin. Näin italialaisten keskenään käymät sodat eivät sanottavasti häirinneet kauppaa eivätkä estäneet maan vaurastumista. Oli paljon poliittista viekkautta, mutta vähän valtiotaitoa … Ranskalaiset joukot tuntuivat italialaisista loukkaavilta, koska ne todella surmasivat ihmisiä taisteluissa.

Niccolò Macchiavelli (s. 1469 k. 1527; 57 v) Ei päässyt Medicien suosioon, vaikka omisti kirjansa Il Principe (1513, suom. Ruhtinas) Lorenzo il Magnificolle (Medici) (hallitsi Firenzeä 1469 - k. 1492; L:n poika paavi Aleksanteri X k.1521).

Kommentteja kirjasta ja kirjoittajasta:
Monet muut ihmiset olisivat yhtä loukkaavia, jos olisivat yhtä vilpittömiä.

Niin suuri älyllinen rehellisyys poliittista epärehellisyyttä koskevissa asioissa olisi tuskin ollut mahdollinen muuna aikana ja missään muussa maassa pl. antiikin Kreikka.

Hänestä tuli kirjailija, koska hänellä ei ollut muuta tekemistä.

Taitavuutta ja tekoja, jotka johtivat maineeseen, ihailtiin renessanssiajalla; tarkoitusperä oli sivuseikka.

Lainauksia Ruhtinaasta:
Tarkasteltuani kaikkia herttuan tekoja, en näe niissä mitään moitittavaa, päinvastoin katson olevani velvollinen asettamaan hänet jäljiteltäväksi esikuvaksi kaikille, jotka ovat päässeet valtaan onnen suosiosta ja toisten henkilöiden aseiden avulla.

Uskonnon tulee olla huomattavalla sijalla valtiossa, ei totuutensa vuoksi, vaan yhteiskunnallisena yhteenliittäjänä: roomalaiset olivat oikeassa ollessaan uskovinaan enteisiin ja rangaistessaan niitä, jotka eivät niistä välittäneet.

Mitä lähempänä ihmiset ovat Rooman kirkkoa, joka on uskontomme pää, sitä vähemmän uskonnollisia he ovat. Kirkko on pitänyt ja yhä pitää maatamme hajaannuksessa.

Hallitsija kutistuu, jos hän on aina hyvä. Hänen täytyy olla viekas kuin kettu ja julma kuin leijona. Hänen tulee pitää sanansa silloin kun kannattaa niin tehdä, ei muuten. Hänen tulee olla suuri teeskentelijä ja salaaja sekä näytellä uskonnolliselta.

Valta on niitä varten, jotka osaavat temmata sen itselleen vapaassa kilpailussa. Jos päämäärä katsotaan hyväksi, meidän tulee valita keinot, joiden avulla se voidaan saavuttaa. "Menestys" merkitsee, että saavutatte tarkoituksenne, olkoon se mikä tahansa.

Jos se puoli, jota pidätte oikeana, pääsee voitolle, tämä johtuu siitä, että sillä on suurempi valta. Voiton saavuttaa se puoli, jolla on enemmän sitä, minkä yleisö katsoo hyveeksi. Ne jotka anastavat vallan, voivat propagandan järjestelyillä saada puolueensa näyttämään hyveellisiltä. On sekasortoisia aikakausia, jolloin konnamaisuus menestyy, tällöin ihmisissä kasvaa kyynisyyttä, joka saa ihmiset antamaan anteeksi mitä vain, kunhan se kannattaa ja silloinkin on syytä osoittaa näennäistä hyvettä tietämättömälle yleisölle.

Sivilisoituneet ihmiset ovat häikäilemättömiä egoisteja. Poliitikot käyttäytyvät paremmin ollessaan riippuvaisia hyveellisestä väestöstä tai yhteisöistä, jossa heidän rikoksensa voidaan tehdä laajasti tunnetuksi, kuin sellaisessa, missä laaja sensuuri toimii heidän valvonnassaan.

          Erasmus Rotterdamilainen (s.1466 k. 1536; 70 v)
Kävellessään Alppien hänelle syntyi idea kirja-aiheeksi HULLUDEN YLISTYS. Tämän hän sitten toteutti 1509 asuessaan Thomas Moren luona (moros = hullu).

Onnellisempia ovat ihmiset, jotka ovat lähempänä elukoita ja vapautuvat järjestä.. Paras onnellisuus on se, joka perustuu harhaluuloon, sillä se on halpahintaisin: on helpompaa kuvitella olevansa kuningas kuin päästä kuninkaaksi.

Kansallisylpeys ja ammattiylpeys: Melkein kaikki ammatinharjoittajat ovat sanomattoman omahyväisiä, ja heidän onnellisuutensa johtuu heidän omahyväisyydestään.

Munkkikunnat      ovat hourupäisiä hulluja, joissa on hyvin vähän uskontoa, mutta jotka ovat rakastuneita itseensä ja syvästi ihailevat omaa onnellisuuttaan. He käyttäytyvät kuin uskontoon ei sisältyisi muuta kuin joutavaa turhantarkkuutta: täsmällinen määrä solmuja sannikkaissa, kaapujen määrätty väri, vyön leveys ja pituus. On hauska kerran kuulla heidän selityksensä suuren tuomioistuimen edessä: joku kehuskelee, miten hän lannisti lihanhimonsa syömällä vain kalaa, toinen väittää viettäneensä aikansa hurskaassa virrenveisussa, joku ettei ole koskenut kolikkoon muuta kuin hansikas kädessä. "Voi teitä kirjanoppineet ja fariseukset .. Minä jätin teille vain yhden käskyn, että rakastaisitte toisianne, enkä kuule yhdenkään teistä väittävän, että uskollisesti on sen täyttänyt." Mutta maan päällä näitä miehiä pelätään, koska rippituoleissa he ovat kuullet paljon salaisuuksia ja usein lörpöttelevät niistä ollessaan juovuksissa.

Erasmukselle uskonto oli yksi hulluuden laji. Hänellä oli kahta lajia hulluutta, joista toista hän ivaa ja toista ylistää (vm. on esim. kristillinen yksinkertaisuus). Hän oli karsas skolastiselle filosofialle (älyllinen pakkopaita) ja oppineille tohtoreille. Totinen uskonto johtuu sydämestä eikä päästä. Monimutkainen teologia on kerrassaan tarpeeton (vrt. Rousseua: Savijilaisen papin uskontunnustus).

Erasmus Rotterdamilainen julkaisi 1518 satiirin Julius exclusus, joka kuva paavi Julius II:n onnistumatonta yritystä päästä taivaaseen. ("Vuonna 1516 Erasmus julkaisi myös satiirisen dialogin Julius Exclusus, jossa pyhä Pietari käännyttää paavi Julius II:n Taivaan porteilta.") Lutherin kiivaus tympäisi häntä. Hän vihasi sotaa; jäi katoliselle puolelle, julkaisi 1524 kirjan Tahdon vapaudesta. Luther vastasi tähän kiukkuisesti, jolloin Erasmuksen vastenmielisyys kasvoi ja arkana miehenä ei enää sen jälkeen paljon kirjoitellut. Erasmus eli liian kauan aikakauteen, jolla oli uudet hyveet ja paheet, sankaruus ja suvaitsemattomuus.


Jan Blomstedt HS haastattelu 17.3.03 Retoriikkaa epäilijöille Kysy ja epäile!
Retoriikka alkaa siitä, kun kielen keinot tulevat viestinnässä kyseenalaisiksi ja kun sanottu jättää tilaa arveluille, tulkinnalle ja neuvotteluille. Antiikin retoriikan normit ovat kuvailun ja tulkinnan suuntaisia . Mutta retoriikkaa on myös "sanojen alla" ja siellä missä sanottua voidaan vielä täydentää.

Tämä uusretoriikka ei tunnusta, että voitaisiin piirtää selvä raja todellisuutta objektiivisesti kuvaavan merkin ja emootioihin vetoavan retoriikan välillä.

Nietzche:
Juuri mikään kielenkäyttö ei ole viatonta. "Totuus on metaforien, metonymioiden ja antropomorfismien liikkuva armeija." ..


1. metafora: (kr.) vertaukseen pohjautuva havainnollistava kuva, esim. tuolin jalka, lähteen silmä. Metaforille on huomattava merkitys runoudessa. Metaforineen = kuvallinen, metaforan luonteinen, metaforaa sisältävä.
2. metonymia: (kr.) sanan korvaaminen toisella, asiaan olennaisesti liittyvällä sanalla, nimenvaihto; esim. soittaa Mozartia (Mozartin sävellyksiä)
3. antropomorfisminen: (kr. antrophos = ihminen, morfos = muoto.) ihmisen kaltainen, ihmistä jäljittelevä, esim. antiikin jumalat Antropomorfia merkitsee inhimillisten ominaisuuksien, ajatusten ja tunteiden sijoittamista ei-inhimillisiin olentoihin ja esineisiin , erityisesti eläimiin ja jumaliin. (Ongelma Jumalaa ei voi ilmaista ihmiskäsittein; ihminen voi ilmentää itseään vain käyttämällä inhimillisiä mielikuvia. Antropomorfistisia käsitteitä voi soveltaa Jumalaan vain vertauskuvallisesti.

"Objektiivinenkin totuus on vallankäyttöä, jolla pyritään johonkin muuhun kuin puolueettomaan informaatioon. Tämä käsitys vaatii kriitikolta (kirjoittajalta) tietoisuutta kaikkien totuuksien suhteellisuudesta ja myös tehokkaita retorisia aseita, joilla taistella vallitsevia totuuksia vastaan. Edes tieteellistä kieltä ei voi pitää puhtaana. Retoriikka ulottuu modernissa katsannossa aina metsojen soidinmenoihin asti. Sitä on jopa eri aistien välisessä kallomme sisäisessä keskustelussa.
Akateeminen saivartelu estää joskus näkemästä, että on mahdollisia ja mahdottomia tulkintoja. , Kirjallisuudella on vakaviakin tehtäviä: ilmaista yhteiskunnallista ja yksilöllistä suuttumusta, mutta myös intohimoa ja rakkautta ihmiseen ja olemassaoloon. (… benediktiinien ja jesuiittojen tulkintametodi…)

Vanhoja totuuksia voi nähtävästi horjuttaa ja uusien totuuksien puolesta voi taistella vain viisaalla lukeneisuudella, luovilla oivalluksilla ja käsitteellisellä täsmällisyydellä sekä korkeatasoisella retoriikalla.


******'
Albert Einstein: "Sotasankaruus, mieletön väkivalta, ja kaikki se vastenmielinen roska jota kutsutaan isänmaallisuudeksi, kuinka intohimoisesti vihaankaan sitä."

******'
Timo Airaksinen 60v haastattelu / Jaana Laitinen 25.4.07 HS
Koirat elävät laumassa ja haluavat, että laumassa on pomona "top dog", viriili uros.

Ihmiset väittävät, että he tarvitsevat kun he haluavat. .. haluaminen tekee ihmisen onnettomaksi.
Buddhalaishenkisyys: mielenrauha vaatii luopumista monista asioista… Pitää kulkea luopumisen tietä, eikä ole hyvä muistella asioita liikaa. Jos muistot ovat hyvät, nykypäivä ahdistaa. Ikävät muistot taas tekevät nykyhetkenkin raskaaksi. Voimia vievät myös monet uhat.
Filosofia ei ole esimerkiksi sitä, että toistetaan eri ajattelijoiden ajatuksia. Filosofiaa pitää vain harrastaa, jossakin vaiheessa alkaa ymmärtämään, mitä se on.

******'
Ralf Cothóni HS 25.7.07 on toistuvasti tuonut haastatteluissa esiin näkemyksiään taidemusiikin ylivertaisuudesta ja populaarimusiikin turmiollisuudesta, esim. heavyrockin hän arvioi edustavan "tunne-elämän kehittymättömintä ja raainta kerrostumaa".

******'
past. evp. Harry Anttila HS 25.4.07 … ihmisen ja Jumalan väliin ei kaivata mitään virallista totuutta tai virkamiestahoa … ihmisen yläpuolelta tuleva uskonnollisuuden säännöstely ja määrittely tulisi lopettaa ts. kirkko lakkauttaa.. Alkaisi pikku hiljaa syntyä sellaisia uskonnollisuuden elämän muotoja, jotka tulisivat ihmisestä itsestään, kansan riveistä.

******'
Piispa Kares viitatessaan pappeihimme: .."nuo käkikellot".

Filosofiaa, lainauksia



PANOPTICON "KIRJOITAN SINULLE SEKAVASTI / TIEDÄN SEN OIKEIN HYVIN. / MUTTA NIIN MINÄ ELÄN. PARASTA EI KUITENKAAN OLE KIRJOITETTU. / PARAS ON RIVIEN VÄLISSÄ."

Mikä tahansa yritys korvata henkilökohtainen omatunto kollektiivisella omallatunnolla tekee väkivaltaa yksilölle ja on ensimmäinen askel kohti totalitarianismia. - Hermann Hesse

Pelastaja, joka haluaa tehdä ihmisistä enkeleitä, on yhtä paljon ihmisluonnon vihollinen kuin totalitaarinen hirmuvaltias, joka haluaa tehdä heistä marionetteja. - Eric Hoffer

Tunnen täyttä myötätuntoa sitä amerikkalaista kohtaan, joka niin kauhistui lukiessaan tupakoinnin vaikutuksista, että hän lopetti lukemisen. -- Henry G. Strauss

Pidän terapeuttista valtiota tyypillisenä totalitaarisena valtiona, jossa terveyden nimissä tapahtuva lääkärien suorittama vaino korvaa pappien Jumalan nimissä suorittaman vainon. - Thomas S. Szasz,

On oikein ja välttämätöntä, että kapina mitä tahansa painostusta kohtaan synnyttää yleensä ajan myötä vastakkaisen äärimmäisyyden. - Tennessee Claflin

Ohjelmoi itsesi menestykseen, älä yritä pelkällä tahdonvoimalla. - Dr. Phil

Tapa on tapa, eikä sitä voi kukaan heittää ikkunasta ulos, se on ajettava vähitellen alakertaan. - Mark Twain

Jos haluamme vapautua riippuvaisista elämänmalleista, meidän on ensin katkaistava molemminpuolisten riippuvuuksien ketju, joka lukitsee meidät menneisyyteemme. - Stanton Peele

Yksi parhaista keinoista suojautua riippuvuudelta on, että ymmärrämme, kuinka sosiaalinen ympäristömme vaikuttaa meihin, ja kehitämme sisäistä voimaa, jotta olisimme muutakin kuin yhteisöolentoja. - Stanton Peele

Uhrin roolista pois pyrittäessä kannattaa siis muistaa, että terapeutteja ja konsultteja käytettäessä valta ja vastaukset ovat usein heillä. Sellaiselle, jolta voima ja itsellisyys on viety, oman itsellisyyden luominen tai palauttaminen voi vaatia ihkaomien ratkaisujen löytämistä. Silloin myös onnistumisesikin on kokonaan sinun, siitä ei kukaan toinen ota kunniaa. Sitä paitsi, kaikkien ei edes ole viisasta noudattaa konsulttien melko yleistä suositusta, jonka mukaan esimerkiksi tupakoinnin lopettamisesta kannattaa kertoa läheisille, jotta nämä voivat tukea yrityksiä. Esimerkiksi sellaiset läheiset, jotka tarvitsevat riippuvuuttasi pönkittämään omaa egoaan, eivät tue, vaan voivat päinvastoin romuttaa parhaatkin yrityksesi.

Minä en kertonut kenellekään, että yritin päästä irti tupakasta, koska olin aivan varma siitä, että jos äitini tietäisi, hän olisi ollut 'niin onnellinen' - ja sitten keksinyt monia epäsuoria keinoja turhauttaa minua, kunnes olisin sortunut. Jälkeenpäin hän olisi sitten lohduttanut minua tyytyväisesti hymyillen: 'No, ainakin yritit.' - Anna

Addiktion voittaminen on työtä, mutta syvemmässä ja pysyvämmässä mielessä hauskaa. Hauskempaa kuin addiktio, kunhan olemme niin pitkällä, että voimme verrata. - Stanton Peele

Pelastaja, joka haluaa tehdä ihmisistä enkeleitä, on yhtä paljon ihmisluonnon vihollinen kuin totalitaarinen hirmuvaltias, joka haluaa tehdä heistä marionetteja. - Eric Hoffer

Pitkä tie armoon Yritettyään puhdistaa elämäänsä ja itseään jatkuvasti siinä epäonnistuen ihminen kokee todellista helpotusta luopuessaan sielunsa peukaloinnista ja suunnatessaan kohti Häntä, joka on täydellinen... A. W. Tozer

Kristittynä oleminen on muutakin kuin äkillinen kääntymys - se on päivittäinen prosessi, jossa kasvat vähitellen enemmän ja enemmän Kristuksen kaltaiseksi. - Billy Graham

Niiden, jotka Jumala on lapsikseen ottanut ... pitäisi valmistautua kovaan, vaivalloiseen ja rauhattomaan elämään... Taivaallinen isä tahtoo näin heitä harjoittaa pannakseen omat lapsensa koetukselle. - John Calvin

Armossa Jumala ei puutu asioihin ketään suosien tai sattumanvaraisesti ... Jokainen voi vastaanottaa armoa sen mukaan, kuinka paljon esteitä hän poistaa armon tieltä. - Paul Brunton

Minuus ja huumori Huumorintaju ... on kyky ymmärtää vitsi ja että itse on vitsi. - Clifton Paul Fadiman

Ihmiset, jotka huolehtivat kovin samastumisestaan, yksilöllisyydestään, itseilmaisustaan tai huumorintajustaan, näyttävät yleensä menettävän juuri sen, mitä etsivät. - Walter Lippman

Sillä, joka osaa nauraa itselleen, on aina hauskaa. - Shirley MacLaine

Arvioidessani ihmistä pidän aina tärkeimpänä huumorintajua. Kaikilla tuntemillani suurilla ihmisillä on ollut syvällinen huumorintaju. Sitä voi pitää lähes pettämättömänä suuruuden merkkinä. Ihminen, joka ottaa itsensä liian vakavasti, on harvoin suuri ihminen. Häneltä puuttuu jotain hyvin olennaista. - Robert Muller

Minusta tuntui, että komediaego alkoi kasvaa, joka antoi minulle rohkeutta alkaa kokeellisesti tutkia itseäni löytääkseni aineistoa. - Joan Rivers

Ironian taju on pitänyt pystyssä useampia kuin huumorintaju, sillä tarvitaan ironiaa ymmärtämään vitsi, joka kohdistuu itseen. - Jessamyn West

Rakkaus on kiinnittymistä toiseen. Huumori on välimatkan ottamista itseen, tapa tarkastella omaa olemassaoloaan, omia onnettomuuksiaan tai omia hankaluuksiaan. Jos todella rakastat, jos todella osaat nauraa, tulos on sama: unohdat itsesi. - Claude Roy

Naiset ja minuus Minut kasvatettiin vaistoamaan, millainen toiset halusivat minun olevan ja olemaan sellainen. Minulta vei kauan, että opin olemaan arvioimatta itseäni jonkun toisen silmin. - Sally Field

Ole oma itsesi Olemalla oma itsesi, annat maailmalle jotain ihmeellistä, jota siinä ei aiemmin ollut. - Edwin Elliot

Itsekunnioitus Ihmiset, jotka todella arvostavat itseään, eivät pyri olemaan toisia parempia; he eivät pyri todistamaan arvoaan vertaamalla itseään yleiseen standardiin. He ovat ilonsa syntyy siitä, että he ovat mitä ovat, ei siitä, että he olisivat parempia kuin joku toinen. - Nathaniel Branden


Jan Blomstedt: Retoriikkaa epäilijöille, Loki-kirjat 2003
Amatöörimäisyyksiin kuuluu mm seuraava: "Jos sanon, 'tämä teksti on fiktio', esitän normin, joka kirjaimellisesti otettuna tarkoittaa: tämän tekstin väitteitä ei pidä ottaa todesta. Mutta onko tuon kiellon noudattaminen järkevää kaikissa suhteissa? 'Todesta ottaminen' voi merkitä muutakin kuin uskoa, että kuvatut asiat ovat tapahtuneet juuri niin kuin ne on kuvattu. [...] Ei kenelläkään ole oikeutta määrätä lukijalle sakkoja, jos tämä lukee fiktiota analogiana jollekin todelle." Tällainen epämääräinen aakkostelu ei tunnu perustellulta.

Esa Saarinen Punkakatemia
"Saarinen sanoo, että lukioaikoina hänelle muodostui sellainen sankarillisromanttinen käsitys, että ihminen itsessään on viesti, että merkittävät poikkeusyksilöt vievät kehitystä eteenpäin. Suomalaisessa kirjallisuudessa hän näki tällaisina Hannu Salaman ja Pentti Saarikosken. Hän ei suunnannut kritiikkiään ajan kirjallisuuteen, teoksiin, hän ei välttämättä edes tuntenut niitä, vaan persooniin. Hän ei voinut ymmärtää sitä, että ajan ylistetyillä kirjailijoilla ei ollut mitään annettavaa teostensa ulkopuolella, ihmisinä."

Aivovarkausia (jatk.)


Filosofiaa
sofia: taitavuus, viisaus, tieto
sofisteria: viisastelu, saivartelu
sofrosyne: sielullinen tasapaino, kohtuullisuus, itsehillintä, maltti (yksi kardinaalihyveistä)
meikkaus = tuntemattomaksi naamioituneena
Loistavampiakin epäonnistumisia on nähty (A. Sundsberg / its. juhlapuvuista)

Sivistyneet ihmiset ja lisäksi professorit vihaavat ja potkivat luotaan tavallisia ihmisiä. (Tai soveltaen: Sivistyneet ihmiset sekä lisäksi tnassinopettajat ja taitavat tanssijat vihaavat ja potkivat luotaan tavallisia tallaajia.)
Lenin sanoi: "Miten kuvittelette, että voisimme tehdä vallankumouksen ilman mitä säälimättömintä terroria?"
Matkailu avartaa veronmaksajan pussia. (Eduskunta)

(Lainauksia E. Saarisen lukion filosofian kirjasta)
W. Shakepeare: Parempi hyvin hirressä kuin huonosti naimisissa.

Rene Descartes (1596-1650): Systemaattisen epäilyn menetelmä
Pelkkä järki ei koskaan riitä, kun on kysymys edistymisestä tieteessä tai missä tahansa - lisäksi tarvitaan aikaa, tuhansia erehdyksiä, yltiöpäisiä hypoteeseja ja kärsivällisesti suoritettuja empiirisiä kokeita.
Tutkijan on aluksi epäiltävä kaikkea, myös ilmiselvää.
Cogito- argumentti: Vaikka hän saattoi epäillä tätä tai tuota asiaa, niin sitä, että juuri hän epäili tätä tai tuota asiaa, hän ei voinut epäillä. Pienet virheet päättelyketjun alussa tuppaavat paisua jättiläismäisiksi tultaessa päättelyketjun loppuun.
Käytännön elämässä meidän on monesti tyydyttävä todennäköisyyksiin, koska asioita toimitettaessa otollinen tilaisuus menee sangen usein ohi ennen kuin voimme ratkaista epäilymme.
Tieteestä piittaamattomat ylimieliset metafyysikot ovat pilanneet hämärillä puheillaan filosofian maineen ja siksi ne, jotka ovat omaksuneet vähiten siitä, mitä tähän asti on kutsuttu filosofiaksi, ovat parhaiten kykeneviä oppimaan oikean filosofian.


Ludwig Wittgenstein (1889 - 1951) (Tractatus Logico Philosophicus, 1921):
Osoitti rajat sille, mistä voidaan puhua. Kielellä on rajat. (I. Kant erotti toisistaan ne asiat, jotka voivat olla tiedon kohteena, ja ne asiat, joihin tiedostava koneistomme ei kerta kaikkiaan pääse käsiksi). W. halusi osoittaa ne asiat, joita kielen avulla emme voi tavoittaa. Missä K. oli paljastanut tiedon rajat, siellä W. pyrki osoittamaan kielen rajat.

W: " Minkä ylipäänsä voi sanoa, sen voi sanoa selvästi. Kaikki mikä voidaan ajatella, voidaan ajatella selvästi." Kieli asettaa rajat sille, mitä voidaan sanoa ja ajatella. Mitä kielen ulkopuolelle jää, sitä emme voi sanoa. Kielen rajat merkitsevät maailman rajoja.

Valtaosin filosofia osoittautuu toivottomaksi yritykseksi siitä, mistä ei voi puhua. Filosofian pyrkimykset on tuomittu epäonnistumaan - kielen väärinkäyttöä. Vaikka filosofiset väitteet vaikuttavat syvällisiltä, tosiasiassa ne ovat pelkkää kuorta ilman sisältöä.

On todella jotain, jota ei voi ilmaista. Se ilmenee, se on mystistä. "Mistä ei voi puhua, siitä on vaiettava. Meistä tuntuu, että vaikka kaikkiin mahdollisiin tieteen kysymyksiin olisikin vastattu, elämänongelmiamme ei ole edes sivuttu."

Filosofia ei voi tulla tieteeksi, koska ei ole olemassa mitään, mitä se voisi selittää. Filosofiset ongelmat eivät vaadi ratkaisuja vaan terapiaa, jonka avulla vapautamme itsemme filosofisista ongelmista. Filosofiassa emme siis rakenna taloa kuten tieteessä, vaan yritämme siivota sitä. Filosofia vääristää kielenkäytön ja synnyttää näennäisongelmia, joihin tosiasiassa ei ole ratkaisuja. "Niin vähän filosofiaa kun olen lukenut, sen sijaan että olisin lukenut sitä liian vähän. olen lukenut sitä aivan liikaa. Joka kerta kun luen jonkin filosofisen kirjan, se ei paranna ajattelua tippaakaan, vaan heikentää sitä."


Karl Marx (1818 - 1883) Kommunistinen manifesti, 1848 (Marx 30v, Engels 28 v):
Hallitsevan luokan ajatukset ovat jokaisena aikana hallitsevia ajatuksia. Yhteiskunnan hallitseva aineellinen voima on samalla sen henkinen voima. Siten esim. puolueetonta tiedettä ei ole. Kaikki palvelee päämäärää, politiikkaa, ideologiaa. Kun tiedemies luulee tekevänsä itsenäistä tutkimustyötä irrallaan yhteiskunnasta, hallitsevat yhteiskuntavoimat nauravat taustalla räkäsesti.

Kyvyttömänä muuttamaan elämänsä taloudellisia, poliittisia ja yhteiskunnallisia oloja, ihminen keksi uskonnon korvikkeeksi, uskonto on kansan oopiumia. Uskonnon avulla hallitseva luokka pitää alistetut kansanosat tyytyväisenä.


Sören Kirkegaard (1813 - 1855), Viettelijän päiväkirja (Johannes Climacus, Siinain munkki)
Ajattelun korkein paradoksi on, että se tahtoo löytää jotain, mitä se ei itse kykene ajattelemaan.

SK:lle Tanskan luterilainen kirkko edusti pakanallisuuttakin pahempaa jumalattomuutta.

Totuus on yksilössä. Joukko tekee yksilöstä täysin paatuneen ja vastuuntunnottoman, tai heikentää hänen vastuutaan. Todellinen filosofia on henkilökohtaista filosofiaa. "olennaista on löytää totuus, joka pätee minulle, löytää idea, jonka puolesta voin elää ja kuolla."

Hegel ei koskaan huomannut sitä, että "tulla subjektiiviseksi on se tehtävä, joka jokaiselle ihmiselle on annettu". Ihmistä ei voida selittää eikä pusertaa kuvaan.

Heti kun järjestelmä on käynnistetty, valhe on jo vallalla. SK ei halua perustella näkemyksiään .. hän haluaa puhua totta.

Mikä on järjettömin mahdollinen väite? Että elämä jatkuisi kuoleman jälkeen ja olisi ikuinen. Jeesu oli Jumalan poika. Kristinuskon ydintotuus on paradoksaalista. Näin avautuu subjektiivinen maailma, vakaumuksen todellisuus. syvin ihmisyys on subjektiivista, järjen ja perusteiden tuolla puolen. Kristitty, joka pyrkii tukemaan uskonsa historialliseen todistusaineistoon, väistää vastuunsa. Mitään yksilön ulkopuolista vastuunkantajaa ei ole.

Olennaista ei ole mitä uskoo, vaan miten uskoo. Sisäisyys, intohimo, uskon väkevyys ratkaisee.
Uskon edellä työnnetään sivuun jopa moraali. Abraham oli "uskon ritari", koska hän oli valmis surmaamaan ainoan poikansa (Isak) Jumalan mahtikäskyn vuoksi. Järjettömästi, epäinhimmillisesti, kaikkea moraalia vastaan. Abrahamilla ei ollut muuta varmuutta kuin "ääretön sisäisyytensä", ei mitään todisteita paitsi oma sanansa ja valmiutensa kärsiä loppuun asti oppinsa tähden. (SK ei vastaa siihen, eikö ääriuskonnollista uskonsankaria sido minkäänlainen toisen ihmisen kunnioitus.)

Mitä ristiriitaisempi totuus, sen parempi totuudelle, sitä suurempaa subjektiivista intohimoa sen omaksuminen vaatii. SK:n totuus: Rotkon toisella puolella on Jumala, niin hän uskoo. Ja hän hyppää.


Friedrich Nietzche (1844 - 1900, 24v: professori, 34v: 1. teos, 44v: hermoromahdus; Näin puhui Zarathustra 1883-85) "Jumala on kuollut eikä valtaosa ihmisistä ole pannut sitä merkille."
Edes totuuksia ei tule kumartaa, sillä jokainen totuus on vain osatotuus. Ratkaisevaa on, mitä oletetulla totuudella tehdään. Ns. tieto koostuu uskomuksista, joista on ollut hyötyä. Ihmisessä on taiteilijaa paljon enemmän kuin hän arvaa eli ihminen on tottunut valehtelemaan.

"Yli-ihminen" ei alistua hyväksymään valmiita arvoja, vaan luo arvonsa itse: Millä tavoin mikin arvo edistää elämää? Millaista "vallan tahtoa" mikin arvo edustaa? Moraali Euroopassa on laumaeläinmoraalia. Tuon rappion huipentuma on kristinusko, joka edustaa orjamoraalia eli itsensä mitätöimistä, nöyryyttä ja kuuliaisuutta: kaikkea sitä, mitä kristinusko julistaa ylimpänä arvona, vaikka ylin arvo on elämä itse.


(Lainauksia Bo Carpelanin kirjasta Kesän varjot =Berg, 2005)
Peukalosääntöjä: Terveillä on antaa neuvoja sairaille, rikkailla on hyviä neuvoja köyhille, vahvoilla heikoille ja aroille, kunnianhimoisilla niille, jotka etsivät omaa tietään, etsivät etsimistään koko elämän ajan.

Me kuuntelimme (häntä), ymmärsimme joskus sellaistakin mitä emme ymmärtäneet, emmekä lainkaan ymmärtäneet mitä hän meille puhui. .. Tämä talo on täynnä hiljaisuutta. Sen tuo mukanaan kun tulee sisään. .. Lapset ovat näkymättömiä ja näkevät sellaista mitä aikuiset eivät näe. .. Olemassaolo on jotain omituista, irvokasta peliä joka aina päättyy samalla tavalla. .. Ihmisissä, joka antavat mieluummin kuin ottavat, on aina jotain salaperäistä, heillä on harvinainen lahja. Mitä tästä opimme? Emme yhtään mitään. Ehkä jotain sentään, ottamaan vastaan. Säilyttämään sen mikä on hyvää.

Jumala on kenties uneksitussa ja sanomattomassa. ..Laupeuden jumalaan minä haluan uskoa. ..
Kuulun kaljaasin miehistöön. Se ajaa aina karille ja jatkaa matkaansa. .. Tomumaja valittaa (särky) .. Rauhallisuus lisääntyy vuosien myötä. Se ei ole lahja ylhäältä vaan suuren surun seuraus. (Pulvis et umbra sumus = olemme tomua ja tuhkaa) .. Ihmiset ovat vanhentuneet ja haalistuneet, niin kuin puu haalistuu ja hioutuu tuulen ja aaltojen voimasta…

NN haluaa kuolla. Ja hän saa yleensä tahtonsa läpi. Älä luota liikaa kertomuksiini, kertoilen vain karkottaakseni kivun ja ajan, nuo erottamattomat. .. Jos on minun laillani ikivanha, jos joka paikkaa särkee ja jos mieltä painavat kokemukset, inhimillinen tyhmyys ja selvänäköisyys, ei aikaa enää ole olemassa, pääasia että tietää oman paikkansa konkreettisesti… Diplomaattikunnassa, sen väärän messun minä osaan, on tärkeä tuntea paikkansa. .. Usein liian myöhään oppii tuntemaan itsensä. .. On päiviä jolloin vajoaa, ja ottaa aikansa päästä ylös. ..

Komeroissa on lukkojen takana tallella kadonnut aika. Avaamalla komeron ulos tulvii mykkä kumarainen pimeys. .. En ole vaatinut elämältä mitään, olen ajatellut, että jos vaadin, se vaatii minulta jotain vastineeksi. .. Sitä kuvittelee että on omassa huoneessaan, mutta se onkin vuokrattu jollekin jolla on sama nimi.

Jos hänellä on oma maailma, hän on onnellinen. .. Sinäkö tiedät mitä kannattaa muistaa. .. Silloin kannattaa pitäytyä jossakin konkreettisessa, täsmällisessä, niin kuin esimerkiksi unessa. .. Istun kuuntelemassa häntä, tai pikemminkin näkemässä kun hänen leukansa liikkuu. .. Me täällä kulutamme voima muisteluun. .. Toivon ettei sinun tarvitse koskaan elää sellaista aikuiselämää kuin me elimme, sellaista johon kuului petoksia, vanhoja sovinnaistapoja ja tottumuksia, ennakkoasenteita, juoruilua, puhuttiin siitä kuka seurustelee tai makaa kenen kanssa, mitä lapset tai lastenlapset sanovat. .. Kerro millaista on kun on nuori. Minä olen jo unohtanut. ..
Kafka: Tämä epävireinen maailmamme on vain Jumalan huonoa tuulta ja hänellä sattui olemaan huono päivä. Jumala ei ollut vireessä! .. Kysyikö Mozart koskaan, oliko hän kyllin lahjakas säveltämään tai soittamaan. .. Mozartin elämä oli loppuaikoina yhtä helvettiä. Ja silti hän sävelsi, aivan kuin ei olisi tuntenut itseään eikä kokenut köyhyyttä. .. Hirsipuuhuumoria .. Isä alkaa olla kuin tämän talon tapatit. Kauhtunut. ..


Thoreau: Kun joku kysyi häneltä kuolinvuoteellaan tulevasta elämästä, hän sanoi: Yksi maailma kerralaan.